Saturday 16 March 2013

Leapsa Profesionalå ... frivilling ;-)

  A fost interesant så citesc leapsa lansatå de Rudolph si voluntar am preluat-o si eu  ;-)
1.Trebuie så descriu o meserie (sau mai multe), muncå, hobby practicat pe o perioadå minimå de 6 luni si cu ce amintiri, invåtzåturi am råmas.
1.a)  Aproape imediat dupå revolutzia din `89 am ... aflat cå la ziarul "Tineretul liber"( de pe vremea cand era redactor sef un actual analist economic d-nul Ilie Serbånescu) o ziaristå cåuta colaboratori tineri, asa cå impreunå cu o altå colegå de claså am fost la interviu. Asta a fost prima mea muncå, fiind doar cl. a 11.a si nu a fost usor så citesc zeci de scrisori /zi si så fac  foarte scurte rezumate a pov. scrise de cititori, pt. ziarista ocupatå  doar cu råspunsul ...  mai ales cå munca asta era dupå orele de la liceu. Nu a durat decat de prin luna Oct. panå prin Mai. In tot acest timp( si chiar dupå) la liceu nu mai stiu exact  cum a inceput, dar unii colegi må rugau så ascult povestile lor de dragoste si så compun scrisori de dragoste drept råspuns in tot felul de probleme sau nu :D Asa cå påzeam bine secrete la mai bine de 1/2 din colegi ... creandu-mi tot felul de sentimente, printre care si greatzå de cuvantul "iubire". A fost un experiment- muncå care m-a ajutat så iau si notå bunå la lb. rom. la Bac. si am reusit oarecum så ies din carapacea mea de RAC si mai ales  interactzionand zilnic cu oameni maturi am prins gustul la ... discutzii mature ;-)

 b) O altå muncå a fost ca educator la grådinitzå, la o grupå cuprinzand copii intr 3- 5 ani. Eu copil fiind obisnuiam så må joc de-a profesoara, apoi in adolescentzå må visam prof. de geografie ... dar in final nu-mi plåceau copii si nici nu-mi doream så am propriul copil. Må tot gandeam cå o så ajung så infiez un copil care så aibå 3 ani, dar viatza nu a fost mereu precum in visele mele, iar soarta a fåcut in asa fel incat, la un moment dat, så fiu rugatå så merg la o grådinitzå si så tzin locul cuiva, care ulterior nu a mai revenit. Pt. acel post se cåutau educatori  care stiau mai multe lb. stråine, fani ai naturii si a drumetziilor in orice fel de tip de  vreme, se descurcau så facå supe, omlete, vafler, clåtite si cel mai important iubeau copii :-) Am fost angajatå in timp record cu contract panå la pensionare, asta cu toate cå rivala mea pt. acel post avea 12 ani vechime in meserie ... iar eu doar vise in acel domeniu. Incå ceva  curios pt. mine era så descopår chiar si la grupa de bebelusi cå ... lucrau bårbatzi ! ( unii care nu erau cåsåtoritzi sau nu aveau proprii copii si nici gay nu erau). In aceastå meserie am invåtzat så intzeleg copii si så comunic cu ei, så descopår talentele lor si så valorific ideile lor, så redescopår natura cu tot ce constå ea ... adicå de la drumetzii in care trebuia så improvizez povesti despre pomi,  flori, insecte, animale (multe din ele a cåror denumiri nici in lb. rom. nu le-am stiut), la a pescui la copcå fåcutå in gheatzå de cca. 1 m grosime si la -18`C+ vant incercand så faci momentul amuzant pt. micutzi, la mers km. pe schiuri cu rucsacul plin in spate + ochii pe micutzi, la a innopta la grådi. in asteptarea lui Mos Cråciun + prepararea micului dejun cu chifle proaspete la cuptor, pt. mici si mari in urmåtoarea dimineatzå, am invåtzat cum så invåtz copii så picteze, sculpteze, så creeze din materiale reciclabile tot ce imaginatzia doreste ++++ alte mii de chestii :-) ( asta intamplandu-se aici in No.) Este o muncå pe care acum o ador si pt. care må perfectzionez zilnic  fiind studentå  la fac. ( prin internet si seral douå zile in cursul såpt. si diminetzile in unele weekend-uri) si mai avand incå un an :D


2. "Alegetzi minim o activitate de tip meserie, profesie, sau hobby, (inclusiv casnic?!), in care NU atzi fost niciodatå angajat si in legåturå cu care NU  avetzi absolut nici o experientzå autenticå, desi poate atzi visat la ea sau v-tzi fåcut fantezii in leg. cu ea... Descrietzi concret, la ce este util pt. viatza dvs. profesionalå, ... ce atzi putea invåtza , cum putetzi perfectziona aceste abilitåtzi? Exclus blogging-ul "
2.Hobby - pictatul :-)  Cu toate cå am mostenit talentul de la tatål meu... pt. mine a inceput cu copii la grådinitzå. Apoi faptul cå, din ce in ce mai multzi copii erau preocupatzi så deseneze impreunå cu mine, a intårit convingerea sefului meu cå am un talent care trebuie perfectzionat. Si asa am ajuns la un curs de desen, picturå, sculpturå, pe o perioadå de un an.
Dupå acel curs am inceput si in timpul liber så må "joc" cu pensula. Imi place sentimentul  atunci cand sunt gata cu un nou proiect :-) Cu fiecare proiect descopår noi tehnici, culori...situatzii.


3.  Exact ce inseamnå cuvantul bochifi -de-randunele ... nu am gåsit :D sau poate cå nu am cåutat destul ...  Este cumva denumirea popularå a acestei flori ?!
 
Dar pt. cå am citit Legenda randunicåi de V. Alecsandri, mai am si eu o variantå despre randunicå  :-)
Legenda spune ca Randunica a fost o fatå de impårat. Ajunså la vremea måritisului, impåratul a vrut så-si mårite fata cu feciorul unui alt imparat. Randunica inså nevrand acest lucru, se rugå la D-zeu så o schimbe intr-o pasåre ca så poatå zbura in lume. Chiar in ziua cununiei, fata-randunicå vroia så-si ia zborul pe fereastrå, exact cand impåratul intrå in camerå. Våzand impåratul ce vrea så facå fata s-a repezit så o opreascå si a apucat-o de coadå. Inså a ramas doar cu penele de la jumåtatea cozii in manå, deoarece fata isi dorea extrem de mult så-si ia zborul si nimic nu o putea impiedica. De atunci randunica are coada in doua parti, ca o foarfeca deschiså.

 Sper cå nu am fost plictisitoare ;-) si poate Iulisa, Anastasia, Elly, si altzii  ... preiau mai departe ( pandhora a primit-o de la Rudolph)

12 comments:

Rudolph Aspirant said...

Ce frumos raspuns ! Mi-a facut ff mare placere sa il citesc. Nici prin cap nu imi trecuse sa ma gandesc eu vreodata, asa nici macar in fantezie, nici cand eram mic si ma inchipuiam te miri ce, orice, dar totusi nu la meseria de educator de gradinita si nici in ce fel este ea cu totul altfel decat cea de educator scolar oficial, mai ales stiind si ca in Norvegia copiii incep gradinita la varste chiar ff mici, si desigur ca au un univers cu totul aparte si diferit de cel al copilului mai marisor, plus intr-adevar ca si barbatii pot face aceasta meserie, dar eu nu vazusem in real life asa in jurul meu decat poate institutori (invatatori) barbati la sc primara pana cand sa nu merg mai recent in Norvegia, unde intr-adevar am vazut barbati tineri educatori la acest nivel, care se descurca chiar bine.

Intr-adevar role-model-urile sunt importante, si eu chiar aveam de gand sa scriu un articol sau chiar mai multe pe tema role-model-urilor, desi nu numai legat de cariere si profesii, dar si asa mai general, pt ca este si asta o tema care ma intereseaza.

Plus da, cred ca ai dreptate si cu intrebarea nr 3, ca si eu m-am chinuit sa gasesc de unde vine acea denumire si ce reprezinta, si Pandhoraa a gasit si pe wikipedia ca e intr-adevar echivalentul acelui flori care se numeste rochita-randunicii sau volbura (si alti 2 bloggeri, Vienela si Cuvanta) au opinat in acelasi sens, desi nu aveau confirmarea de pe wikipedia.

Ella said...

Merci, plåcerea a fost si a mea ;-)

Rudolph Aspirant said...

P.S. Eu am o intrebare din pura curiozitate asa tehnica, daca in cuvantul "frivilling" ai folosit o licenta creativa poetic-literara sau e o forma acceptata mai recent asa jurnalistic/mediatic, sau era typo. Nu am obiceiul sa ma uit la chestii din astea, ca eu fac ff multe typo mereu, plus nici nu o prea am cu creativitatea literara, cu jurnalismul nici atata, dar pur si simplu am fost interesat asa la nivel de pura curiozitate teoretica, pt ca si eu ma chinui sa ma perfectionez in lb scandinave, desi nu in nynorsk ci mai curand in suedeza si daneza in plus fata de bokmaal, si in toate astea 3 lipseste "n"-ul, dar chiar incepusem sa ma intreb daca nu e cumva o forma acceptata jurnalistic/mediatic poate mai ales mai recent si in reg capitalei/Oslo, pt ca am vazut forma asta "friviling" pe Internet in lb norvegiana in legatura si cu Twitter si Facebook + cateva NGO'uri, insa nu in dictionarele oficiale, si/sau daca era chiar ceva creativ multi-cultural/lingvistic mixt recent pt a fi mai usor si placut comunicabil ? Zau, cred ca nu am ce face (desi de fapt am atatea de facut si nu am chef !) daca am ajuns sa ma intreb despre chestii din astea !!

Ella said...

:-)) am adåugat cuv. dupå ce mi-am amintit cå la tine acolo unde este " about me" ai scris in norv. ... og du kan skrive kordan vil du, i dialekt ( nordland ) eller ikke :D nynorsk jeg bruker ikke ;-)

pandhora said...

draga Ella,nu pot decat sa ma alatur lui Rudolph spunand ca mi-a facut o deosebita placere citirea articolului tau si implicit faptul ca am descoperit lucruri atat de interesante despre tine...
observasem deja ca esti extreme de creative dar acum constat ca ai si tenacitate si imaginatie si umor...nu pot spune decat ca ma bucur mult ca virtualul ne-a adus in acest punct :)

cat de diferite sunt gradinitele voastre de cele de la noi...atat d emulte activitati,mi se pare fantastic pentru un copil sa fie prins in toate aceste lucruri care il invata sa caute,sa fie curios si curajos si mai ales sanatos...
eu nu am copii,singura mea experienta cu un copil in jurul varstei de un an a fost cu nepoata mea cu acre am stat o perioada d ecateva luni...atunci am invat sa interactionez cu copii,atunci am invatat sa inventez jocuri si povesti pentru ca la ei,varietatea in tot ceea ce fac este esentiala...
a fost o experienta deosebita si sunt fericita ca am avut-o...

ma bucur mult ca ai raspuns acestei lepse :)
te imbratisez >:D<

Unknown said...

Tu ai raspuns foarte frumos la ce n-are de lucru Rudolph...:)
Nici nu mai stiu...mai am trei obligatii de respectat si n-am reusit inca incat mi-e si rusine. Nu prea ma pasioneaza lepsele si rar fac cate una. Cam asa, pana ce se afla ca nu-mi plac si oamenii nu ma mai trec pe lista ;)
Iti multumesc ca te-ai gandit la mine. O sa tin minte si cand probabil toata lumea va fi satula de leapsa asta o sa vina si raspunsul meu...:)
O notez undeva...ca sa nu caut ca bezmetica mai tarziu dupa ea.

Ella said...

Plåcerea mea :-), merci. Cat despre copii, aici sunt multe timpuri de grådi. prin programa de bazå adoptatå. Eu am avut norocul si am lucrat in programa inspiratå de filosofia pedagogicå " Reggio Emilia"

Ella said...

:-) respect libertatea de alegere. Nici eu nu må las atraså in acest tip de leapså, pt. cå nu-mi place så scormonesc in " cutia personalå" cu amintiri sau informatzii ... dar se mai poate intampla

Anonymous said...

am primit si eu leapsa asta, parca de la vlad sau vienela, nu mai stiu exact, dar in ultima vreme sunt mai imprastiata, tot as zburda, am si niste iesiri in peisaj in plan si nu-mi sta capul la scris. interesante preocuparile tale, nu stiu cata rabdare as avea cu asa de multi copii, dar povestile si plimbarile pe munte si prin zapada mi-ar place sigur :)

Ella said...

Cu sigurantzå, la cat esti tu de activå, activitåtzile pasnice cu copii, nu se potrivesc ;-)

Unknown said...

Mulţumesc, Ella, sunt onorată.
Îmi pare rău că nu am văzut-o până acum, voi încerca să răspund cât de repede pot.
Postarea ta este încântătoare, am lucrat şi eu o vreme cu copii, I-VII, a fost o perioadă foarte frumoasă din viaţa mea.
Mă bucur pentru tine! O seară frumoasă!

Ella said...

Multzumesc :-) ... plåcerea o så fie si a mea cand voi citii postarea ta ;-)